MASTERCLASS INTRO

Het definiëren van je ‘merk’​ als artiest

Het definiëren van je ‘merk’ als artiest is een belangrijke stap bij het kiezen van een uiterlijk, carrièrepad en zelfs geluid. Maar wat betekent dat eigenlijk? Wat is eigenlijk een ‘merk’? De meest overtuigende definitie is, “het verhaal dat je kiest om de wereld te vertellen over wat je doet. Het is hoe je communiceert wie je bent in alles wat je doet.”

  • Wat drijft jou om muziek te releasen en met de wereld te delen? (Waarom?)
  • Hoe weerspiegelt de muziek die je maakt die drive? (Hoe?)
  • Meer specifiek, wat voor soort muziek maak je? (Wat?)

Als je de antwoorden hebt, zoek dan naar manieren om dat ‘waarom’ aan fans te communiceren, of het nu op je website, je sociale-mediaplatforms, je podiumpresentatie of je albumhoezen zijn. Een voorbeeld van een artiest die volgens mij een heel duidelijk ‘een waarom’ heeft, is Lady Gaga. Haar merk draait helemaal om het vieren van verschil en persoonlijke bevrijding. Ze drukt dat uit door haar liedjes en teksten, maar ook door haar  spraakmakende en soms schokkende outfits, haar bereidheid om zichzelf voortdurend te herdefiniëren en haar steun voor doelen die zijn opgebouwd rond individuele empowerment. Haar merk is samengebonden door ‘haar waarom’.

Waar het allemaal om draait ligt op het kruispunt van drie belangrijke vragen:

  • Waar ben je het meest gepassioneerd over?
  • Wat kun je het beste in de wereld?
  • Wat drijft jou economische motor (d.w.z. waar zullen mensen voor betalen)?

Probeer om te beginnen erachter te komen op welke onderdelen van het muzikant-zijn je het meest gepassioneerd bent, of het nu gaat om schrijven, stagediven  of gewoon nieuwe dingen leren. Sta jezelf dan toe om even je nederigheid van je af te schudden en vraag jezelf af waar je denkt dat je de beste in de wereld zou kunnen zijn. (Het uitvloeisel van deze vraag is waar je absoluut niet de beste in de wereld in zult zijn omdat iemand het al doet. Je zult bijvoorbeeld waarschijnlijk niet voor avant-gardemuziek met IJslandse vocals kiezen omdat Björk dat al heeft behandeld, maar je zou een verwante kunnen vinden, een niche die voor jou uniek aanvoelt.)

Denk ten slotte na over welke delen van je activiteiten je een groei wilt stimuleren. Voor muzikanten zal dit hoogstwaarschijnlijk op de 1e plaats de muziek zijn, maar hoe specifieker je wordt, hoe beter. Wil je meer nadruk op je social media volgers, uitgebreide tours of album sales?

Als je naar al je antwoorden op de bovenstaande vragen kijkt, zijn er dan plaatsen waar alle drie de antwoorden elkaar overlappen? Die overlappingen is waar het feitelijk om draait en wat je met je brand zou kunnen uitstralen en vergroten.

Er zijn een paar gemeenschappelijke lijnen die je tot nu toe misschien opmerkt. Allereerst zijn de meest succesvolle merken altijd authentiek. Ten tweede, weten waarom je doet wat je doet, is een geweldige plek om te beginnen. Dit is aantoonbaar cruciaal bij elke carrièrekeuze, maar nog meer in de muziek wereld om een pad te vinden dat het meest geschikt is voor jou.

Ten slotte is het hebben van een theorie voor wat jou uniek maakt een van de belangrijkste elementen van elke merk opbouw oefening, omdat het ervoor zorgt dat je iets doet dat de kans heeft om op te vallen. Met andere woorden, het zal je beschermen tegen te saai of conventioneel zijn.

Dat gezegd hebbende, is het misschien nog een beetje vaag hoe je dit allemaal kunt toepassen, dus heb ik hieronder een stapsgewijze lijst voor je gemaakt.

Stap 1: Zoek 3 tot 5 andere artiesten die je bewondert en definieer hun merken.

Blader door je muziekbibliotheek en maak een lijst van enkele artiesten die je het meest inspireren. Hoe zou je hun merk definiëren of omschrijven? Hoe communiceren ze dat merk in de activiteiten die ze doen, of het nu gaat om muziek, show, merch, website, enz.? Maak een lijst.

Stap 2: Bepaal in maximaal twee zinnen wat jou uniek maakt. Dit wordt je belangrijkste merkstatement.

Gebruik een van de bovenstaande benaderingen om te definiëren wat jou en je muziek uniek maakt voor de wereld. Het moet ongetwijfeld elementen bevatten van waarom je dit doet en het moet authentiek voor je aanvoelen. Een ding om op te merken: besteed niet te veel tijd aan de exacte taal – dit hoeft niet iets te zijn dat je extern gaat delen. De bedoeling is meer om jou helpen en de aannames waar je al mee opereert expliciet te maken.

Stap 3: Definieer 3-5 kernwaarden die passen bij je merkstatement.

Dit zijn de dingen waar je als kunstenaar / muzikant het meest om geeft. In veel opzichten zouden ze rechtstreeks uit jouw twee zinsverklaring kunnen komen wat er op neer komt hoe uniek je bent. Andere waarden die je misschien denkt te vertegenwoordigen, zijn ideeën zoals het verleggen van muzikale grenzen, het creëren van persoonlijke connecties met fans, experimenteren, plezier, enz. Dit zijn de dingen die het belangrijkst zijn voor wie je bent. Het is prima als sommige van deze in het begin een beetje raar aanvoelen, zolang ze maar authentiek zijn voor jou en voor welke doelgroep jij hun artiest wilt zijn; je zal daardoor juist creatiever worden in de manier waarop je ervoor kiest om ze te implementeren.

Stap 4: Bepaal de tone of voice van je merk met 3-6 trefwoorden.

Om je merkrichtlijnen af te ronden kies je een paar woorden om de tone of voice te beschrijven die je gaat gebruiken om te communiceren. Is je merktoon opbeurend of donker? Is het etherisch of nuchter? Brainstorm over een lijst met een aantal woorden en beperk deze vervolgens tot de woorden waar je steeds weer op terugkomt. Voeg deze samen met je verklaring van verschil en je waarden om een style -guide voor jou als artiest te maken.

Bijv. Bij Lil Nas X zou je kunnen noemen: “lhbti-gemeenschap” “het bevechten van homofobie” “felle kleuren” en “seksuele renaissance”, en dan heb je zijn belangrijkste merk tonen. En klaar! Nu heb je een reeks merkrichtlijnen die je kan delen met managers, publishers, labels of ontwerpers waarmee je samenwerkt, zodat ze de brand beter kunnen begrijpen en om je eigen acties in de toekomst te kunnen aansturen.

Stap 5: Maak een lijst van alle belangrijke activiteiten die je als artiest doet, en hoe je ze allemaal kunt aanpassen om je merk beter weer te geven.

Een hoop werk?

Dit klinkt misschien allemaal als een hoop werk – en dat kan het ook zijn – maar in mijn ervaring kan het ook ongelooflijk waardevol werk zijn om een goed verhaal te creëren dat je communiceert via elk contactpunt dat je hebt met je publiek en fans, van het podium tot het web en daarbuiten. Deze oefening zal je niet alleen dwingen om moeilijke vragen te beantwoorden tijdens bijvoorbeeld interviews, het zal je er ook toe aanzetten om er zeker van te zijn dat je echt weet wat je doet en waarom je het doet. En op de lange termijn denk ik dat het je in staat zal stellen een betere band met het publiek te creëren en je doelen te bereiken.

Jerry Wolff – Spreker / CEO Wemusic Company


Een lezing van Jerry Wolff kan ook een zakelijk karakter hebben (bijvoorbeeld voor relaties of personeel). Jerry verbindt (persoonlijk) ondernemerschap met ontwikkeling, entertainment en levenslessen waarbij inspiratie de kern is.

Voor meer informatie:

info@redheadagency.com