Lezing NFT

NFT is een geheel nieuw fenomeen dat de digitale en muzikale wereld een boost geeft. Digitale producten en diensten, zoals een muziek, video of een ontwerp, krijgt financiële waarde. Hierdoor kan een NFT-aandeel zelfs een onderpand worden voor een financiële lening. Of een nieuw verdienmodel worden van een online creatieveling. Kortom: een nieuwe wereld om te ontdekken. Kom alles te weten over dit spraakmakende onderwerp in een lezing vol voorbeelden en inspirerende kijkjes in de toekomst. Jerry Wolff aka Wolffman verteld u alles over de kansen, usecases, uitdagingen en toekomstige mogelijkheden van NFT-technologie.

Spreker NFT

In het kort: Op 11 maart 2021 was de NFT-mania compleet: Kunstenaar Beeple verkocht via veilinghuis Christie’s zijn digitale werk “Everydays: the First 5000 Days” voor de lieve som van 69 miljoen dollar. Het is een NFT-kunstwerk waar de artiest meer dan 13 jaar aan heeft gewerkt. Het is het eerste NFT-werk dat werd verkocht door een traditioneel veilinghuis. 

NFT-technologie is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten. Alles wat je kunt digitaliseren wordt daarmee een soort onvervangbaar digitaal kunstwerk. Dit zorgt voor ‘een nieuw waardesysteem op het internet’. En die constatering heeft flink wat consequenties. Alles op het internet kan dan immers worden beschouwd als een onvervangbaar digitaal kunstwerk. 

Toepassingen NFT

We staan nog maar aan het begin van de explosie van NFT-mogelijkheden. Vast staat wel dat door deze ontwikkeling online producten, diensten en creaties financiële waarde krijgen. Denk aan een kledingstuk van een artiest die je niet alleen in de music video ziet, maar die je ook online kunt dragen als Fortnite speelt. Mits je bijvoorbeeld een bepaald niveau van vaardigheid hebt bereikt in dat spel.

Muzikanten zouden een NFT kunnen maken van bepaalde releases of videoclip. Voor fans is het leuk om daarvan eigenaar te zijn, maar je kunt in het slimme contract ook laten opnemen dat de betreffende persoon een percentage krijgt van de royalty’s van die release of advertentiewinst die hoort bij de music video. De fan wordt dan als het ware aandeelhouder van de muziek video. Maar denk ook aan ‘speciale releases’ van oude demo’s die nog nooit het daglicht hebben gezien, of voor live-show backstage passen, front-row seats, golden tickets voor een meet-and-greet, of fans die een paar seconden ‘airtime’ in een toekomstige documentaire of muziek video en weer verkocht wordt als NFT aan die fan.

Juridisch is de koper overigens niet vanzelfsprekend de eigenaar van de muziek rechten of auteurs rechten in zijn algemeen: het is geen eigendomscertificaat van volledige eigendom. Het copyright (auteursrecht en naburig recht) ligt dan nog steeds bij de maker tenzij ander overeengekomen in het slimme digitale contract.

Er ontstaat een nieuwe markt waarin creatieven, bedrijven, speculanten, fans en bijbehorende online subculturen de zoete vruchten plukken van digitale NFT-producten en bijbehorende winsten.

Onderwerpen Lezing NFT

In mijn lezing over dit hyper-actuele onderwerp behandel ik de volgende vragen:

  • Wat is NFT? En waarom betaalt iemand 69 miljoen voor een ‘digitaal plaatje’
  • Waar kun je een NFT van maken?
  • Wat maakt NFT bijzonder?
  • Is een NFT een cryptocurrency?
  • Hoe werkt een NFT-verkoop onder de motorkap?
  • Wat zijn bekende NFT voorbeelden?
  • Maar wat is de waarde van een object wanneer iedereen het kan gebruiken en kopiëren?
  • Wanneer je een NFT koopt van een afbeelding, wat kríj́g je dan eigenlijk?
  • Wat is er nog meer mogelijk met NFT-technologie? (Slimme contracten)
  • Waarom kopen mensen NFT’s?
  • Waarom is deze ontwikkeling nu zo populair? Dit bestaat toch al veel langer?
  • Hoe ziet de toekomst van NFT eruit? (Usecases)
  • Welke problemen moeten er nog worden opgelost?

Een lezing van Jerry Wolff kan ook een zakelijk karakter hebben (bijvoorbeeld voor relaties of personeel). Jerry verbindt (persoonlijk) ondernemerschap met ontwikkeling, entertainment en levenslessen waarbij inspiratie de kern is.

Voor meer informatie:

info@redheadagency.com